Tudományos Szieszta

Földrajz és Környezettudományi Intézet

Varázstorony

(Természettudományi Pályaorientációs és Módszertani Központ)

Külső kapcsolatok

FutureRFID - Az RFID/NFC technológia továbbfejlesztési lehetőségei az "Internet of Things" koncepciói mentén - TÁMOP pályázat
Alkalmazható természettudományok oktatása a Tudásalapú Társadalomban - TÁMOP pályázat
EKF TTK Mesterképzés a Tudásalapú Társadalom szolgálatában - TÁMOP pályázat

Környezettan

Képzési forma, tagozat:
   Alapfokozat (BSc), nappali és levelező tagozat

Képzési idő:
   6 félév

Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése:
   Alkalmazott környezetkutató

Szakirányok:

  • Terepi környész szakirány
  • Technika szakirány
  • Tanári szakirány (tanulmányaikat MSc szinten folytatva tanári végzettséget szerezhetnek)

A képzés célja:
   A képzés célja olyan alkalmazott környezetkutatók képzése, akik korszerű természettudományos szemléletmódjuk, a nemzetközi kapcsolattartáshoz és a szakirodalom feldolgozásához szükséges idegen nyelvtudásuk, valamint matematikai, informatika, kémiai, fizikai, földtudományi és biológiai ismereteik birtokában képesek a környezettudomány alkalmazott szintű művelésére, ismereteik közvetlen gyakorlati alkalmazására, környezetügyi munkavégzésre. Továbbá kellő mélységű elméleti ismeretekkel rendelkeznek a képzés második (MSc) ciklusban történő folytatásához.

Az ideális jelentkező:

  • Fogékony a környezetvédelmi problémák iránt, kreatív és kihívást lát az új dolgok megismerésben.
  • Akar és képes tenni a környezet jobbátétele és az élhető környezet megóvása érdekében.
  • Érdeklik és ismeri a természet szépségeit és a problémák gyakorlatias megközelítését részesíti előnyben.
  • Igényli a természet–társadalom–gazdaság összetett rendszerének megismerését.
  • Szeretné a technika vívmányait megismerni és a környezetvédelem szolgálatába állítani.
  • Szívesen részt vesz hazai és külföldi terepgyakorlatokon, természetvédelmi tanulmányutakon.

Főbb tárgyak:
   Alapozó ismeretek: infotechnológia, matematika, fizikai alapismeretek, kémiai alapismeretek, biológiai alapismeretek, földtudományi alapismeretek, környezettani alapismeretek, minőségbiztosítás, EU ismeretek, közgazdasági alapismeretek.
   Szakmai törzsanyag:

  • Általános szakterületi ismeretek: környezeti fizika, környezeti kémia, környezeti földtudomány, éghajlattan, ökológia, hidrobiológia, mikrobiológia, környezet-egészségtan, természetvédelem, környezettechnológia, környezetvédelem, a fenntarthatóság, környezetvédelmi jog és igazgatás, környezetanalitika, környezetvizsgáló módszerek, biomonitoring és környezetállapot értékelés.

   Differenciált szakmai ismeretek:
  • Terepi környész szakirány: erdő- és vadgazdálkodás, ornitológia, természetismeret (gyógynövényismeret, gyomnövényismeret, gombaismeret, veszélyes állatok ismerete, kőzetek és ásványok, barlangismeret), természetjárás és túravezetés, táj- és telepü-léstan (táj- és településföldrajz, táj- és településértékelés, táj- és településökológia), ökoturizmus, biogazdálkodás, erdei iskola, polgári természetőr, humán biológia.
  • Technika szakirány: műszaki fizika, műszaki informatika, logisztika, minőségmenedzsment, műszaki ábrázolás, anyagismeret és műszaki technológia, energia és környezet, komplex tervezés, biztonságtechnika, méréstechnika, géptan, elektrotechnika és elektronika, rendszer és modell.
  • A tanári szakirány tanegységei.

Nyelvi követelmények:
Az alapfokozat megszerzéséhez államilag elismert legalább középfokú "C" típusú, illetve azzal egyenértékű nyelvvizsga letétele szükséges.

Továbbtanulási lehetőségek, doktori képzés:

  • Valamennyi környezettant MSc szinten képző intézményben.
  • A környezettan BSc - tanári szakirány az MSc szintű tanárképzést készíti elő.
  • Környezettan szakirányban az okleveles környezetkutató valamint annak más szakterületekkel kombinált változatában (pl. a DE tervezi a környezetkutató-fizikus illetve környezetkutató-vegyész, környezetkutató-geográfus, környezetkutató-ökológus MSc szakokat).

"A szakma szépségei"
   A környezettan szak egy olyan interdiszciplináris tudomány, a környezettudomány rejtelmeibe vezeti be a hallgatókat, melynek gyakorlati fontosságát napjainkban már egyáltalán nem lehet elvitatni. Nagyon sokakban fogalmazódik meg az igény, hogy ne csak címszavak szintjén legyen tisztában a környezetvédelmi problémákkal, hanem egy alaposabb tudásszerzésből adódó mélyebb megértés alapján a környezetvédelmi problémák gyakorlati kezelésére is alkalmassá váljon. Csak úgy lehet a környezetünket megóvni, illetőleg a környezetvédelem fontosságát másokkal is megértetni, ha magunk is átfogó és sokirányú ismeretekkel rendelkezünk. Ezt a célt a környezettan szakos képzés megvalósítja, és a képzés gyakorlatorientált megközelítésén keresztül a problémamegoldást helyezi előtérbe.
   A hazai és külföldi terepgyakorlatok, üzemi gyakorlatok, kirándulások és természetbejárások, melyek a Környezettudományi Tanszék szervezésében kerülnek lebonyolításra, alkalmasak a természet szépségeinek és értékeinek megismertetésére.

Elhelyezkedési esélyek és lehetőségek:

  • A terepi környész szakirányon végzettek elsősorban a különböző terepen végzendő feladatok iránt érdeklődnek, így a lehetséges fontosabb felvevőterületek, mint pl. erdészetek, nemzeti parkok, zöld hatóság, erdei iskolák, társadalmi szervezetek véleménye fontos. Interjúink eredménye szerint találónak tartják az elnevezést és a gazdasági szabályozók függvényében sokoldalúan alkalmazhatónak tartják a szakirányon végzett szakembereket. A gyakorlati képzés számos intézménnyel és vállalattal együttműködési megállapodás keretében folyik.
  • A technika szakirányon végzettek elhelyezkedése elsősorban a mesterséges környezetben, a műszaki-technikai szakterületen, esetleg közvetlenül az ipari termelésben lehetséges. Több ipari céggel történt interjú alapján mondható, hogy e területen hiány van a középvezetői szinten környezettani és műszaki-technikai ismeretekkel is bíró s ezáltal környezetkímélő termelést megvalósító szemlélettel bíró szakemberekben. A közvetlen elhelyezkedés és a rövid idejű speciális továbbképzésre való felkészültség számukra legalább egy évtizedig biztos lehetőségnek tűnik a munkaerőpiacon való érvényesülésre.
  • Az MSc szintű környezettan szakos tanárokra a közoktatásban jelenleg is nagy igény lenne, ha a tantárgyi háttér is biztosított lenne. Ennek bekövetkezése a közeljövőben szükségszerűnek látszik. Ehhez a BSc szintű felkészítés nélkülözhetetlen.

Részletes információk
Eszterházy Károly Főiskola, Tanulmányi és Információs Központ Felvételi Csoport
3300 Eger, Eszterházy tér 1. Tel.: 36/520–424, Fax: 36/520-425
Interneten: http://www.tik.ektf.hu E-mail: felvi [kukac] ektf [dot] hu

Eszterházy Károly Főiskola Környezettudományi Tanszék
3300 Eger, Leányka u. 6.
Telefon: 36/520-472; Fax: 36/520-445; E-mail: kornytud [kukac] ektf [dot] hu


Bővebb információk:

Languages

Belépés

nEtSZKÖZKÉSZLET

TTK logo

Regionális Tudásközpont

International Conference on Applied Informatics