Képzési forma, munkarend:
Mesterképzés, nappali és levelező munkarend
Képzési idő:
Előképzettségtől függően 2-5 félév
Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése:
magyar nyelvű megjelölése: okleveles földrajztanár
angol nyelvű megjelölése: teacher of geography
A képzés célja:
Az alapfokozaton vagy más felsőfokú végzettség keretében szerzett szakképzettségre, illetőleg ismeretekre alapozva a közoktatásban, a szakképzésben és a felnőttképzésben az oktatási, pedagógiai kutatási, tervezési és fejlesztési feladatokra, továbbá a tanulmányok doktori képzésben történő folytatására való felkészítés.
A képzés további sajátosságai:
- Maximálisan kihasználja a virtuális világ új lehetőségeit, mint az ismeretek kimeríthetet-len forrását (szakmódszertan) és azok együttes térbeli értékelését (térinformatika).
- A hallgatók tudását és készségeit valós terepen végzett nagyszámú foglalkozással fej-leszti, amihez a Mátraalja és Bükkalja változatos terepi és településviszonyai kiváló lehetőséget nyújtanak.
- A geográfia tárgykörén belül kiemelt figyelmet fordít a természeti és társadalmi tenden-ciákra, illetve a nem ritkuló, esetenként fokozódó kockázatok társadalmi kezelésére.
A szakterületi ismeretek tantárgyai:
A légkör, mint erőforrás és kockázat, A víz, mint erőforrás és kockázat, Térinformatika II, Környezetminősítés és tájértékelés, A mezőgazdaság és az ipar a globalizáció korában, Ázsia tájainak földraj-za, Ázsia, a jövő kontinense, Tengerentúli földrészek természetföldrajza (Amerika, Afrika, Ausztrália és a Sarkvidékek), Tengerentúli földrészek regionális társadalomföldrajza (Amerika, Afrika, Ausztrália és a Sarkvidékek)
Szakmódszertani ismeretek tantárgyai:
Földrajztanítás a 21. században, Kompetencia alapú földrajztanítás - alkalmazható tudás, Korszerű mérés- és értékelés a földrajzoktatásban, Az IKT kompetencia alkalmazása az oktatásban
Szabadon választható ismeretek tantárgyai:
A GIS alkalmazása az oktatásban, A tudásbázisok alkalmazása a földrajztanításban, Földrajzi szemlélet és gondolkodtatás, Geomorfológia, Vulkanológia, Paleoökológia, Éghajlatváltozás, hatások, válaszadás, Szedimentológia, A természeti erőforrások gazdaságtana, Lokális terület- és településfej-lesztés, Egészségföldrajz, A bűnözés földrajza, Vallás és etnikai földrajz, Paleontology (angol nyel-ven), Mineralogy and Petrology (angol nyelven)
Nyelvi követelmények:
A mesterfokozat megszerzéséhez államilag elismert legalább középfokú "C" típusú, illetve azzal egyenértékű nyelvvizsga letétele szükséges.
Továbbtanulási lehetőségek, doktori képzés:
Tehetséges hallgatóink számára igénybe kívánjuk venni az EKF TTK által biztosított gyakornoki programot, melynek során a képzések befejezése után is lehetőségük marad hallgatóként elkezdett kutatásaik kiteljesítésére. Ezen kívül legtehetségesebb hallgatóink számára a külföldi tanulásra is meg van a lehetőség. Működő ERASMUS együttműködéseinken ke-resztül elsősorban Svédország és Portugália felé van kiépített kapcsolatunk nemzetközi hall-gatói mobilitásban való részvételre.
Jelenleg az ELTE és a Debreceni Egyetem geográfus tanszékeivel meglevő kapcsolatok keretében az MA diplomásainkat tovább segítjük az érdeklődésüknek megfelelő, produktív témavezetőkhöz illetve Doktori Iskolákba.
Elhelyezkedési esélyek és lehetőségek:
Hazánk Európai Unióhoz való csatlakozásával az egyes személyek és közösségek működési területe kitágult. A megváltozó közegben való eligazodás megnöveli a földrajzi kompetenciák iránti igényt, ugyanakkor a geográfia az új európai identitás megteremtésében is jelentős szerepet játszik. A közoktatásban dolgozó földrajztanárok kulcsszerepet játszanak az európai identitás generációkon átívelő kialakításában.
Az információs társadalom korában a térinformatika egyre jelentősebb szerepet tölt be (pld. GPS és GIS alkalmazások), ezek azt igénylik, hogy már a közoktatásban megalapozzuk alkalmazásukat.
A globalizáció - pld. globális gazdaság, globális turizmus, globális környezeti problémák - megjelenésével olyan új jelenségekkel szembesülünk nap, mint nap, amelyek nem értelmezhetők és reagálhatók le megfelelően.
A hazánkban folyó társadalmi reform során olyan új területi képződmények és fogalmak jelennek meg (régió, kistérség) melyek a lakosság szélesebb rétegei számára jelentik majd a közeljövőben a tevékenység mindennapi színtereit. Az ezek között való eligazodás csak földrajzi ismeretanyagok elsajátításával képzelhető el.
A földrajz, mint közismereti tárgy évszázadok óta integráns része a közoktatásnak, a folyamatosan megújuló ismeretanyagok következtében ugyanakkor a közoktatásban dolgozó földrajztanárok képzése/átképzése is elengedhetetlen.
Részletes információk:
Eszterházy Károly Főiskola, Tanulmányi és Információs Központ Felvételi Csoport
3300 Eger, Eszterházy tér 1.
Tel.: 36/520-424, Fax: 36/520-425
Interneten: http://www.tik.ektf.hu
E-mail: felvi [kukac] ektf [dot] hu