Tudományos Szieszta

Földrajz és Környezettudományi Intézet

Varázstorony

(Természettudományi Pályaorientációs és Módszertani Központ)

Külső kapcsolatok

FutureRFID - Az RFID/NFC technológia továbbfejlesztési lehetőségei az "Internet of Things" koncepciói mentén - TÁMOP pályázat
Alkalmazható természettudományok oktatása a Tudásalapú Társadalomban - TÁMOP pályázat
EKF TTK Mesterképzés a Tudásalapú Társadalom szolgálatában - TÁMOP pályázat

Zöld könyv a fiatalok tanulási mobilitásának előmozdításáról

A tanulási mobilitás ma még kivételnek számít, azonban hamarosan az összes európai fiatal számára elérhetően az európai lét természetes jellemzőjévé kellene válnia.

A zöld könyv célja, hogy megvizsgáljuk, milyen – meglévő vagy új – eszközöket lehet felhasználni a fiatalok mobilitásának előmozdítására, illetve hogyan lehet mozgósítani a különböző érintett hatóságokat, vállalkozásokat, civil szervezeteket, magánszemélyeket.

A tanulási célú nemzetközi mobilitás az egyik legkézenfekvőbb módja annak, hogy a fiatalok szakmai és személyes értelemben is fejlődjenek. Az új ismeretek megszerzése mellett a résztvevők nyelvi és interkulturális készségei is jelentős mértékben fejlődnek, amit a munkáltatók is egyre inkább elismernek és értékelnek. Ugyanakkor a tanulási mobilitás hozzájárul ahhoz is, hogy a fiatalok megtapasztalják, valóban megéljék európaiságukat. Másfelől a tanulási mobilitásnak fontos szerepe van abban is, hogy az oktatási és szakképzési rendszerek és intézmények nyitottabbá és nemzetközibbé, ezzel együtt könnyebben elérhetővé és hatékonyabbá váljanak. A mobilitás segíti a tudás áramlását, ami a tudás alapú Európa jövőjének kulcsa.

A zöld könyv által felvetett kérdések: A zöld könyv által felvetett kérdések

  • Hogyan lehetne megvalósítani, hogy a mobilitáshoz kötődő tájékoztatás és tanácsadás mindenki számára elérhető legyen?
  • Hogyan lehet arra ösztönözni a fiatalokat, hogy részt vegyenek a mobilitásban, és hogyan lehet ebben a leghatékonyabb módon támogatni őket?
  • Mi töri le a fiatalok mobilitás iránti motivációját?
  • Hogyan kezelhetők a mobilitás nyelvi és kulturális akadályai?
  • Melyek a mobilitás legfőbb jogszabályi akadályai?
  • Milyen akadályok merülnek fel a támogatások és kölcsönök más országba való átvihetőségének, illetve a kedvezményekhez való hozzáférésnek a kapcsán?
  • Hogyan lehetne támogatni az EU-ba befelé irányuló és az EU-ból kifelé irányuló mobilitást?
  • Hogyan lehet biztosítani a mobilitási időszak kiváló minőségét?
  • Melyek azok a legfőbb nehézségek, amelyekkel a hátrányos helyzetű csoportok a tanulási mobilitás kapcsán szembesülnek?
  • Ismer konkrét bevált gyakorlatokat a mentorálás terén?
  • Még mindig jelentős akadálya-e a mobilitásnak a formális és a nem formális tanulás érvényesítése és elismerése? Mit lehetne tenni a helyzet javítása érdekében?
  • Hogyan lehetne jobban mozgósítani az összes nemzeti, regionális és helyi szereplőt és erőforrást a fiatalok mobilitása érdekében?
  • Ismer példákat sikeres területi partnerségre?
  • Ismer jó példákat és innovatív elképzeléseket az ifjúsági mobilitás finanszírozására?
  • Hogyan lehetne a vállalkozásokat arra ösztönözni, hogy hangsúlyosabban vegyenek részt az ifjúsági mobilitásban?
  • Hogyan lehet a legjobban felhasználni az IKT-eszközöket annak érdekében, hogy a fizikai mobilitást gazdagító virtuális mobilitási lehetőségeket biztosítsuk?
  • Használható-e az eTwinning megközelítés más tanulási ágazatokban is (pl. az önkéntes szolgálatban vagy a szakképzésben)?
  • Kívánatos lenne-e, hogy a „multiplikátorok” (tanárok, oktatók, ifjúságsegítők) mobilitása több támogatást kapjon és markánsabban legyen jelen az európai programokban?
  • Mi akadályozza, hogy a tanárok és oktatók hangsúlyosabban vegyenek részt a mobilitás előmozdításában?
  • Hasznos eszközt jelentenek-e a konkrét célok egy-egy mobilitási stratégia megfogalmazásánál? Ha igen, milyen szinten (európai, nemzeti, ágazati, intézményi, stb.)?

Teljes cikk: http://www.tpf.hu/pages/news/index.php?page_id=951

A Bizottság a nagyközönség véleményét egy on-line feleletválasztós kérdőív segítségével várja:
http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/consult/index_en.html

A kérdőív magyarul itt érhető el: http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=greenpaper&lang=hu

A nyilvános konzultáció mindkét módja 2009. december 15-ig tart.

A Zöld Könyv magyarul itt érhető el: http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc/mobility/com329_hu.pdf

 

Languages

Belépés

nEtSZKÖZKÉSZLET

TTK logo

Regionális Tudásközpont

International Conference on Applied Informatics