Geográfus MSc szak

Képzési forma, munkarend:

Mesterképzés, nappali és levelező munkarend

Képzési idő:

4 félév

Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése:

magyar nyelvű megjelölése: okleveles geográfus

angol nyelvű megjelölése: Geographer

Szakirányok:

  1. Erőforrás- és kockázatelemző geográfus (Risk and resource analyst geographer)
  2. Régiómenedzser geográfus(Regional Management Geographer)

A képzés célja:

Olyan okleveles geográfusok képzése a cél, akik felkészültek az alapvető természeti, környezeti, technikai és társadalmi jelenségekben megnyilvánuló földrajzi törvényszerűségek megértésére, ezek alapján eredeti szakmai megoldások kifejlesztésére és alkalmazására (beleértve a kutatást is), az eredmények bemutatására, szakértők és alkalmazók felé történő kommunikálására.

Az erőforrás- és kockázatelemző geográfus szakirány ezen belül elsősorban a természetföldrajzi ismeretek alapján új erőforrások feltárására, azok fenntartható felhasználására, valamint a környezeti kockázatok felismerésére és tervszerű mérséklésére készíti fel a hallgatókat. Emellett a törzsanyagban és a szakmai gyakorlat során a hallgatók olyan ismeretekhez is jutnak, amelyek alapján e két feladat bármelyikét a szükséges társadalmi-gazdasági és intézményi feltételek ismeretében, meg is tudják valósítani.

A régiómenedzser geográfus szakirány képzési célja olyan geográfusok képzése, akik a területi folyamatokat szakszerűen és tervszerűen képesek irányítani a térségi szándékokkal összhangban, ugyanakkor igazodva a nagyobb egységek (ország, EU) által deklarált fejlesztési célokhoz.

A képzés további sajátosságai:

Az erőforrás és kockázat elemző geográfus szakirány a földi szférák kettős (erőforrás és kockázat) szerepének bemutatásával, majd a közöttük zajló fizikai, kémiai és biológiai kölcsönhatások áttekintésével indul. Ezt követik a gazdaságban és a társadalomban rejlő erőforrások és kockázatok. A szakirány differenciált képzését a fenntarthatóság és a kockázatmérséklés elvei, jogszabályai és gyakorlata zárja, ideértve a kérdéskörök társadalmi tudatosítását is. A szakmai törzsanyagban a képzési és kimeneti követelmények szerinti tárgyak mindegyike helyet kapott, kiegészítve azokat a fenntartható környezet- és erőforrás-gazdálkodás ismereteivel.

A régiómenedzser helyzetértékelések és prognózisok készítésére, illetve a lehetséges fejlesztési irányok kijelölésére alkalmas, a megvalósításhoz szükséges kompetenciáknak is birtokában van. A terület- és településfejlesztés szakirányon szerzett ismereteken kívül (elemzés, programkészítés és érdekegyeztetési mechanizmusok kezelése) a régiómenedzser geográfus a hangsúlyt a partnerségen alapuló helyi és térségi hozzáadott értékláncok, klaszterek megteremtésére helyezi. A képzés során hangsúlyt helyezünk az interregionális és nemzeti határokon túli partnerségek kiterjesztésére is. A fejlesztési tervek elkészítésén túl a régiómenedzser alkalmas azok folyamatos nyomon-követésére és ex-post értékelések készítésére is. A területfejlesztési rendszer hazai és nemzetközi tapasztalatai azt mutatják, hogy a sikeres és valóban fenntartható programok és projektek a helyi erőforrások és adottságok komplex figyelembevételével és ezeknek a helyi partnerségen keresztül történő termékké és szolgáltatássá fejlesztésével valósulnak meg. A belső erőforrások feltárásához és mozgósításához képes hozzárendelni különféle pályázati forrásokat, és a térségi marketing segítségével külső befektetőket találni. A régiómenedzser képzés ezekre a készségekre fókuszál, így az ezt elvégző geográfusok a programkészítésen túl messzemenően alkalmasak lesznek a profitorientált és a non-profit szektor szereplői felé történő tanácsadásra is.

A szakra való belépés feltételei:

A bemenethez feltétel nélkül elfogadott alapszak: Földrajz alapképzési szak

A bemenethez feltételekkel elfogadott alapszakok ill. kreditkövetelmények: elsősorban számításba vehető alapképzési szakok: a földtudomány, a környezettan, a földmérő és földrendező mérnök, a tájrendező és kertépítő mérnök, a környezetmérnök, a turizmus-vendéglátás.

A Geográfus MSc. KKK. 11. pontjában meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá azok az alap- vagy mesterfokozatot adó alapképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti főiskolai vagy egyetemi szintű alapképzési szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad. A hallgatónak a kredit megállapítása alapjául szolgáló ismeretek - felsőoktatási törvényben meghatározott - összevetése alapján elismerhető legyen legalább 65 kredit a korábbi tanulmányai szerint az alábbi ismeretkörökben:

  • természettudományos ismeretek (10 kredit): matematika, geomatematika, fizika, kémia, biológia (ökológia), geodézia;
  • gazdasági és humán ismeretek (10 kredit): közgazdaságtan, jogi ismeretek, szociológia, menedzsment, európai uniós ismeretek;
  • szakmai ismeretek (45 kredit): geomorfológia, hidrogeográfia, biogeográfia, talajföldrajz, népesség- és településföldrajz, általános gazdasági földrajz, regionális földrajz (Európa, Magyarország), geoinformatika.

A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a felsorolt ismeretkörökben legalább 45 kredittel rendelkezzen a hallgató. A hiányzó krediteket a mesterfokozat megszerzésére irányuló képzéssel párhuzamosan, a felvételtől számított két féléven belül, a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint meg kell szerezni.

A szakmai törzsanyag tantárgyai:

Modellezés, szimuláció; A földrajzi kutatások modern módszerei; Környezeti informatika; Geomatematika; K+F, innováció és projektmenedzsment; Környezeti rendszerek földrajzi elemzése; Fenntartható környezet- és erőforrás-gazdálkodás; Környezetminősítés és tájértékelés; Táj- és környezettervezés; Regionális és területi fejlesztés; Politikai földrajz és világgazdaság; Tér és társadalom kapcsolatelemzése;

Differenciált szakmai törzsanyag tantárgyai Erőforrás és kockázatelemző szakirányon:

A légkör, mint erő-forrás és kockázat; A víz, mint erőforrás és kockázat; A litoszféra és a talaj, mint erőforrás és kockázat; A növényzet, mint erőforrás és kockázat; A társadalom, mint erőforrás és kockázat; A gazdaság fenntarthatósága, sérülékenysége; Klímaváltozás, hatások, válaszadás; A fenntarthatóság hazai és nemzetközi dokumentumai; A környezeti kockázatmérséklés hazai és nemzetközi dokumentumai; Katasztrófavédelem és kárenyhítés; Fenntarthatóság és kockázatok tudatosítása;

Differenciált szakmai törzsanyag tantárgyai Régiómenedzser szakirányon:

Építés- és környezetföldtani elemzések; Ingatlangazdaság-tan földrajzi vonatkozásai; Fenntarthatóság a helyi tervezésben; Szervezetfejlesztés és helyi irányítási modellek; Vállalati gazdaságtan; Vállalkozások finanszírozása; Helyi termékpálya és erőforrás menedzsment; Térség és településmenedzsment; Helyi fejlesztési koncepcióalkotás; Hulladékgazdálkodás; Marketing-kommunikációs és PR eszközök

Szabadon választható ismeretek tantárgyai Erőforrás és kockázatelemző szakirányon:

Fizikai és kémiai kölcsönhatások a geoszférában; Talajtan; Hulladékgazdálkodás; Biológiai kölcsönhatások a geoszférában; Egészségföldrajz; Gyógy- és gyomnövényismeret; Geography in English; Marketing-kommunikációs és PR eszközök; Műholdakról távérzékelt adatok feldolgozása

Szabadon választható ismeretek tantárgyai Régiómenedzser szakirányon:

Műemlékvédelem; Települési stresszforrások; Gyógy- és gyomnövényismeret; Városi klíma és levegőminőség; Talajtan; Egészségföldrajz; Közlekedési és távközlési hálózatok hazai sajátosságai; Környezet-gazdaságtan; Geography in English

Nyelvi követelmények:

A mesterfokozat megszerzéséhez államilag elismert legalább középfokú C típusú, nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány, illetve oklevél szükséges bármely olyan élő idegen nyelvből, amelyen az adott szakmának tudományos szakirodalma van.

Továbbtanulási lehetőségek, doktori képzés:

Tehetséges hallgatóink számára igénybe kívánjuk venni az EKF TTK által biztosított gyakornoki programot, melynek során a képzések befejezése után is lehetőségük marad hallgatóként elkezdett kutatásaik kiteljesítésére. Ezen kívül legtehetségesebb hallgatóink számára a külföldi tanulásra is meg van a lehetőség. Működő ERASMUS együttműködéseinken keresztül elsősorban Svédország és Portugália felé van kiépített kapcsolatunk nemzetközi hallgatói mobilitásban való részvételre.

Jelenleg az ELTE és a Debreceni Egyetem geográfus tanszékeivel meglevő kapcsolatok keretében az MA diplomásainkat tovább segítjük az érdeklődésüknek megfelelő, produktív témavezetőkhöz illetve Doktori Iskolákba. A geográfia transzdiszciplináris mivolta következtében legjobb hallgatóink más, rokontudományi (pld. közgazdaságtan, agrártudományok) illetve multidiszciplináris doktori iskolákban való részvételre is alkalmasak lesznek.

Elhelyezkedési esélyek és lehetőségek:

Meggyőződésünk szerint, ezeket az ismereteket és készségeket az önkormányzatoknál, katasztrófavédelmi hatóságoknál, speciális (pl. megújuló) erőforrás-feltáró intézményeknél és vállalkozásoknál, az e tevékenységet ellenőrző, engedélyező hatóságoknál (pl. a bányakapitányságoknál a geotermikus energia okán), a fejlesztési ügynökségeken és a velük kapcsolatban álló vállalkozásoknál, az EU hivatalaiban, stb. tudják majd a diplomásaink felhasználni.

Részletes információk:

Eszterházy Károly Főiskola, Tanulmányi és Információs Központ Felvételi Csoport
3300 Eger, Eszterházy tér 1.
Tel.: 36/520-424, Fax: 36/520-425
Interneten: http://www.tik.ektf.hu
E-mail: felvi@ektf.hu

Eszterházy Károly Főiskola, Földrajz Tanszék
3300 Eger, Leányka út 8.
Tel.: 36/520-467; 36/520-400/4145
E-mail: foldr@ektf.hu

Belépés