Földrajztanár mesterszak, Záróvizsga tételek szakmódszertanból

  1. A tankönyv szerepe a modern földrajzoktatásban. Milyen szempontokat tart fontosnak a tankönyvválasztásban? Mutassa be a hazai tankönyv- és taneszköz-választék jellemzőit!
  2. Mutassa be a térkép szerepét a földrajzoktatásban! Ismertesse a térképhasználat fokozatait, nevezzen meg különböző, a térkép használatát igénylő feladatokat!
  3. Mutassa be a földrajzoktatás változását az 1950-es évek végétől napjainkig! Térjen ki a társadalmi elvárások átalakulásának hatására is!
  4. Mutassa be a földrajzoktatás szerepét az oktatás egészére kiható, a Nemzeti Alaptantervben megfogalmazott közös követelmények teljesítésében!
  5. Ismertesse a projektmódszer lényegét, alkalmazásának lehetőségeit a hazai földrajzoktatásban! Állítson össze egy projekt-tervet!
  6. Miért fontos a szaktanterem a földrajzoktatásban? Hogyan rendezne be egy modern szaktantermet? Készítsen egy óratervet a szaktanterem nyújtotta lehetőségek kihasználására!
  7. Hasonlítsa össze a Nemzeti Alaptantervet és a kerettantervet a földrajzoktatás szempontjából!
  8. Mutassa be a kétszintű földrajz érettségi sajátosságait! Térjen ki a vizsgára történő felkészítés lehetőségeire és módszereire!
  9. Ismertesse a tantervek fő típusait, fogalmazza meg a tanterv és a tanmenet közötti különbségeket! Milyen lépéseken keresztül válik a Nemzeti alaptanterv helyi tantervvé?
  10. Mutassa be az óravázlat és a táblavázlat szerepét, sajátosságait! Készítsen táblavázlatot a mellékelt tananyag feldolgozására!
  11. Mutassa be a földrajzoktatás szerepét a kommunikációs és a szociális képességek fejlesztésében! Fogalmazzon meg konkrét lehetőségeket, példákat az adott képességek fejlesztésére!
  12. Ismertesse az értékelés és a mérés legfontosabb módszereit! Hasonlítsa össze a mérő és a fejlesztő feladatokat! Melyek a feladatlap összeállításának legfontosabb jellemzői!
  13. Mutassa be a szemléltetés szerepét, célját és lehetőségeit a földrajz tanításában! Ismertessen néhány, Ön által is alkalmazott módszert és eszközt, térjen ki az alkalmazás céljára, a tanórai munkába történő beépítés lehetőségeire!
  14. Ismertesse a földrajzoktatás szerepét és lehetőségeit a környezeti nevelésben! Térjen ki az eltérő életkori sajátosságokból és a más tantárgyakkal történő együttműködésből adódó lehetőségekre is!
  15. Mutassa be konkrét példák alapján a szóbeli (auditív) oktatási módszereket! Térjen ki az egyes módszerek egyoldalú alkalmazásának kedvezőtlen hatásaira is!
  16. Mutassa be a terepi munka szerepét és lehetőségeit a földrajzoktatásban! Milyen lehetőségeket kínál a tanulmányi kirándulás a földrajztanításban? Mely képességek fejlesztése szempontjából tartja fontosnak?
  17. Milyen szerepe van a földrajzoktatásnak a Nemzetei Alaptantervben felsorolt kulcskompetenciák fejlesztésében? Támassza alá megállapításait konkrét példákkal!
  18. Mutassa be a földrajzórák legfontosabb típusait! Ismertesse a különböző munkaformák alkalmazásának lehetőségeit, térjen ki azok előnyeire és esetleges hátrányaira!
  19. Milyen lehetőségeket kínál az IKT alkalmazása a földrajzoktatásban? Hogyan befolyásolja a földrajztanár szerepét és feladatát a digitális információforrások használatának elterjedése?
  20. Ismertesse a tanórára történő felkészülése főbb lépéseit, azok szerepét a tanítási-tanulási folyamatban! Mi a szerepe a szakmai munkaközösségnek? Ismertesse a tanóra megfigyelés, illetve értékelés fő szempontjait!

Belépés