Agria Geográfia Alapítvány alapító okirata

ALAPÍTÓ OKIRAT



Preambulum
Alulírott Alapító a Ptk. 74/A–F. §-ai, valamint a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény(Kht.) alapján az alábbi Alapítvány létrehozását határoztam el.

1) Az Alapító: Rüll Gusztáv      lakcím: 3300 Eger, Egri csillagok u.66.                                      
2) Az Alapítvány neve:                 AGRIA GEOGRÁFIA a Földrajz Oktatásáért, Kutatásáért és Alkalmazásáért Közhasznú AlapítványAz alapítvány rövidített neve:        AGRIA GEOGRÁFIA  Közhasznú Alapítvány
3) Az Alapítvány székhelye: 3300 Eger, Leányka u. 6.
4) Az Alapítvány céljai - az Eszterházy Károly Főiskola, Természettudományi Kar, Földrajz Tanszékével szoros együttműködésben - az alábbiak: a) A felsőfokú földrajzoktatás szakmai, módszertani megújításának támogatása, színvonalának emelése, személyi és tárgyi feltételeinek eseti és folyamatos javítása, a kiemelkedő képességű hallgatók bevonása az oktató- és kutatómunkába, oktatási eszközök fejlesztésébe, a hallgatók részvételének támogatása továbbképzéseken és szakmai versenyeken, a végzősök elhelyezkedésének és továbbtanulásának segítése.b) A földrajz iránti érdeklődés felkeltése és támogatása az általános és középiskolás korosztálynál. A földrajztudományhoz kapcsolódó vizuális művészeti és irodalmi alkotások létrehozásának támogatása. c) Az információs és kommunikációs technológiák felhasználásának terjesztése az iskolai keretekben és azon kívül zajló képzésekben. Az élethosszig tartó (life-long) és mindenre kiterjedő (life-wide) tanulás eszméinek terjesztése és megvalósulásuk segítése földrajzi és földtudományi tartalmakkal. A térinformatika alkalmazási területeinek bemutatása, segítése és felhasználása.d) A földrajz és a földtudományok értékeinek, fontosságának bemutatása az ismeretterjesztés hagyományos és új formáira támaszkodva, hozzájárulás az írott és az elektronikus médiában készülő földrajzi tartalmú közlések szakmai helyességének és anyanyelvi pontosságának biztosításához.e) A tudományos kutatás infrastruktúrájának és kapcsolatainak fejlesztése, a publikációs lehetőségek bővítése, kihasználásuk támogatása, tudományos találkozók szervezése, a kutatás, mint életforma vonzóvá tétele a hallgatók és a pályakezdő szakemberek körében.f) Társadalmi fejlődésünk tendenciáinak és kockázatainak tudományos feldolgozása, a szükséges válaszok megfogalmazása és azok közreadása, természeti környezetünk átfogó szemléletet és megoldásokat igénylő problémaköreinek feldolgozása az iskolai és azon kívüli oktatás számára. g) Az innovációk és az innováció-orientált szemléletmód elterjedésének elősegítése az ország területén, de különösen az Észak-magyarországi régióban.h) Szerepvállalás a települések és térségek humán erőforrás-fejlesztésében, a hátrányos helyzetű térségek társadalmi-gazdasági esélyegyenlőségének biztosításában, a munkaerőpiacon hátrányt szenvedők foglalkoztatásának elősegítésében, a térségi identitástudat erősítésében, a fenntartható fejlődés feltételeinek megteremtésében. i) A földrajz oktatásának, kutatásának és alkalmazásának elősegítése az Európai Unió követelményei és a régió sajátosságai figyelembevételével. A Kárpát-medence magyar nyelvű tudományos életének és fejlődésének támogatása.j) A földrajz tudomány más szereplőivel, más oktatási-kutatási intézményekkel együttműködve, a fenti céloknak megfelelő tematikus programok, rendezvények, előadások, szakmai utak, kirándulások szervezése, kiadványok és e-anyagok készítése, terjesztése.A földrajzi tudományok műveléséhez, oktatásához kapcsolódó, expedíciók, tanulmányutak, konferenciákon való részvétel támogatása
Az Alapítvány besorolási kategóriája: közhasznú szervezet.
Az Alapítvány által végzendő közhasznú tevékenység [az 1997. évi CLVI. tv. 26. § c) pontja alapján): a) tudományos tevékenység, kutatás,b) nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés,c) munkaerőpiacon hátrányos helyzetű rétegek képzésének, foglakoztatásának elősegítése és a kapcsolódó szolgáltatások, d) Euro atlanti integráció elősegítése,e) nyilvános pályázatok (ösztöndíjak, támogatások, szociális segélyek, eseti támogatások, és természetbeni juttatások) útján támogatja az 4. pontban felsorolt tevékenységeket folytató természetes és jogi személyeket;f) a maga által szervezett cserekapcsolatok, táborok, kirándulások, könyvek, kiadványok, előadások, kiállítások és egyéb rendezvények szervezése és lebonyolítása révén, közvetlen módon is törekszik céljai megvalósítására;g) együttműködik országos és helyi hasonló célú alapítványokkal, illetve más hasonló célú intézményekkel;h) folyamatosan figyelemmel kíséri Magyarország és az Európai Unió pályázatait, ezekről mind az Alapítvány által támogatott természetes és jogi személyek számára, mind a szélesebb nyilvánosság számára tájékoztatást, tanácsadást és szakmai támogatást nyújt.
5) Az Alapítvány induló vagyona: az Alapító által rendelkezésre bocsátott összesen 100.000,-Ft, azaz: Százezer forint készpénz; mely összeget az Alapító az Abasár és Vidéke Takarékszövetkezet, 3300 Eger, Telekessy út 1.szám alatt lévő fiókjánál az Alapítvány nyilvántartásba vételéig letéti bankszámlán helyezett el.
5.3. Az Alapítvány céljainak megvalósítása érdekében az Alapítvány teljes vagyona és a csatlakozások illetve támogatások teljes összege használható fel.
5.1. Az Alapítványhoz bármely természetes és jogi személy csatlakozhat, ha az Alapítvány céljaival egyetért, és azt anyagilag támogatni kívánja.
5.2. Az Alapítvány pénzbeli, dologi és természetbeli támogatásokat, valamint ingyenes szolgáltatást is elfogadhat, elfogadásáról a Kuratórium dönt.
5.4. Az Alapítvány váltót, illetve más hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt nem bocsáthat ki.
5.5. Az Alapítvány támogatást egyéni kérelmek vagy pályázatok alapján nyújthat. A támogatás feltétele, hogy a támogatott személyek vagy szervezetek tevékenysége az alapítványi célokhoz kapcsolódik, azok megvalósítását segíti.
5.6. Az Alapítvány bármely cél szerinti juttatását pályázathoz kötheti. A pályázat nem tartalmazhat olyan feltételeket, amelyekből – az eset összes körülményeinek mérlegelésével – megállapítható, hogy a pályázatnak előre meghatározott nyertese van (színlelt pályázat). Színlelt pályázat a cél szerinti juttatás alapjául nem szolgálhat. Az alapítvány közhasznú szolgáltatásából bárki arra jogosult részesülhet. Igénybevételének lehetőségéről az alapítvány köteles a nyilvánosságot biztosítani.
5.7. Az Alapítvány ösztöndíjat és egyszeri támogatást is nyújthat, valamint az alapítványi célok mind hatékonyabb megvalósítása érdekében fő- és mellékállású alkalmazottat is foglalkoztathat.Az alkalmazottak felett a munkáltatói jogot a Kuratórium gyakorolja, kinek képviseletében annak elnöke jár el.
5.8. Az Alapítvány vállalkozói tevékenységet is folytathat, amely azonban nem lehet az Alapítvány fő tevékenysége. Az Alapítvány vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez. Gazdálkodása során elért eredményét nem oszthatja fel, azt az alapítványi célokban megfogalmazott tevékenységekre használja fel.
5.9. Az Alapítvány nyilvántartásaira egyebekben a reá irányadó könyvvezetési szabályokat kell alkalmazni.
6) Az Alapítvány kezelőszerve: a Kuratórium, melynek létszáma 3 fő.
6.1. Az Alapítvány Kuratóriumának tagjai:  Dr. Pajtókné dr. Tari Ilona a Kuratórium elnöke  lakcím: 3300 Eger, Bartók tér 15.
 Dr. Tóth Antal a Kuratórium titkára lakcím: 3300 Eger, Pozsonyi utca 18. III./22. 
 Dr. Mika János lakcím: 1132 Budapest, Kresz Géza u. 51.

Az Alapítvány képviselete: a Kuratórium elnöke képviseleti joga önálló, míg a kuratórium más tagjai együttesen (bármely két kuratóriumi tag) jogosultak az alapítvány képviseletére.
A kuratóriumi tagokat az Alapító határozatlan időtartamra kéri fel, amely megbízatás csak indokolt esetben [Ptk. 74/C. § (6) bek.] vonható vissza. A Kuratórium tagjai ebbéli tevékenységükkel összefüggésben díjazásra nem jogosultak, de igazolt költségeik megtérítésére igen.
Nem jelölhető ki, illetve nem hozható létre olyan kezelő szerv (Kuratórium), amelyben az Alapító – közvetlenül vagy közvetve – az Alapítvány vagyonának felhasználására meghatározó befolyást gyakorolhat [Ptk. 74/C. § (3) bek.].
6.2. A Kuratórium dönt a pénz és más alapítványi tulajdonban lévő eszközök alapítványi célnak megfelelő felhasználásáról, támogatások odaítéléséről, pályázatok kiírásáról, elszámolások bekéréséről, csatlakozások elfogadásáról. Jogköre továbbá saját működési rendjének kialakítása.
6.3. A Kuratórium szükség szerint, de évente legalább két alkalommal ülésezik, valamint évente egy alkalommal tájékoztathatja az Alapítót az Alapítvány munkájáról, különös tekintettel az alapítványi vagyon kezeléséről és felhasználásáról. 
6.4. A Kuratóriumot az elnök vagy bármely két kuratóriumi tag írásban hívja össze. Szabályszerűnek az összehívás akkor minősül, ha a tagok az ülésről legalább hat nappal az ülés időpontját megelőzően írásban értesülnek és az ülés tárgysorozatáról leírást kapnak. A meghívónak tartalmaznia kell a napirendi pontokat.
6.5. A Kuratórium ülései nyilvánosak. A Kuratórium akkor határozatképes, ha a szabályszerűen összehívott ülésen a határozat meghozatalakor a tagok 2/3-a jelen van. 
A Kuratórium döntéseit nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza. Az éves beszámolót és a közhasznúsági jelentést egyhangúan fogadja el. Szavazategyenlőség esetén a levezető elnök szavazata dönt. Az elnök távollétében összehívott, határozatképes ülésen szavazategyenlőségre vezető ügyet a következő ülésen újra kell tárgyalni. 
6.6. A Kuratórium határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója [Ptk. 685. §. b) pont], élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a határozat alapjánkötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagybármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt. Nem minősül előnynek az Alapítvány cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás.
A közhasznú szervezet megszűnését követő két évig nem lehet az Alapítvány vezető tisztségviselője az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be – annak megszűnését megelőző két évben legalább egy évig – vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki. Az Alapító a tisztségviselők felkérésekor figyelembe veszi a Kht.. 8–9. §-ban írott összeférhetetlenségi szabályokat.
A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.
6.7. A kuratóriumi ülésekről minden esetben emlékeztető, jegyzőkönyv és nyilvántartás készül, amelyből megállapítható a Kuratórium döntéseinek tartalma, időpontja és hatálya, illetve a döntést támogatók és ellenzők számaránya, valamint a döntések mellett és ellen szavazók személye név szerinti megjelöléssel. A jegyzőkönyv tartalmazza az ülésen hozott határozatokat sorszámmal ellátva.
Az emlékeztetőt és a jegyzőkönyvet, mint a határozatok nyilvántartását szolgáló okiratot, lefűzve és sorszámozva kell az Alapítvány iratai között megőrizni, folyamatos kezelését az Alapítvány titkára látja el.
A Kuratórium döntéseit a döntés időpontját követő két héten belül írásban – igazolható módon – közli az érintettekkel.
Az Alapítvány működésével kapcsolatosan keletkezett iratokba az Alapítvány székhelyén – az Alapítvány képviselőjével előzetesen egyeztetett időpontban – bárki betekinthet, arról saját költségére másolatot készíthet.
A Kuratórium évente egyszer a Heves Megyei Hírlap című újságban nyilvánosságra hozza az Alapítvány szolgáltatásainak igénybevételi módját, a működés módját, a támogatási lehetőségeket, illetve azok mértékét és feltételeit, valamint a működésről készült szakmai-pénzügyi beszámolót. Az Alapítvány által nyújtott cél szerinti juttatások bárki által megismerhetőek. 
7) Az Alapítvány köteles – az éves beszámoló jóváhagyásával egyidejűleg – közhasznúsági jelentést készíteni. A közhasznúsági jelentés elfogadása a Kuratórium kizárólagos hatáskörébe tartozik. Az Alapítvány éves beszámolójának jóváhagyása – a közhasznúsági jelentés elfogadásával egyidejűleg – a tárgyévet követő év 150. napjáig a Kuratórium döntése alapján történik.
A közhasznúsági jelentés tartalma:számviteli beszámoló;a költségvetési támogatás felhasználása;a vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatás;cél szerinti juttatások kimutatása;a központi költségvetési szervtől, az elkülönített állami pénzalaptól, a helyi önkormányzattól, a kisebbségi települési önkormányzattól, a települési önkormányzatok társulásától kapott támogatás mértéke;a közhasznú szervezet vezető tisztségviselőinek nyújtott juttatások értéke, illetve összege;közhasznú tevékenységről szóló rövid tartalmi beszámoló.
Az Alapítvány éves beszámolójának jóváhagyása – a közhasznúsági jelentés elfogadásával egyidejűleg – a tárgyévet követő év május 31. napjáig a Kuratórium egyhangú döntése alapján történik.Az éves közhasznúsági jelentésbe bárki betekinthet, arról másolatot készíthet.
8) Az Alapítvány bankszámlája felett aláírási joggal a Kuratórium bármely két – az Alapító személyével függőségi viszonyban nem álló – tagja együttesen rendelkezik, akik megfelelnek a Ptk. 74/C. § (3) bekezdésében foglaltaknak.
9) A Kuratórium vagy annak tagja az általa e minőségben az Alapítványnak okozott kárért a polgári jog általános szabályai szerint felel.
10) Az Alapítvány politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt, illetve azoktól támogatást nem kap, továbbá országgyűlési képviselői, valamint megyei, fővárosi önkormányzati választáson jelöltet nem állít, és nem támogat.
11) Az Alapítvány esetleges megszűnése esetén a Ptk. 74/E. §-a az irányadó. Az Alapítvány esetleges megszűnése esetén az Alapítvány vagyona – a hitelezők kielégítése után – hozzájárulása mértékéig az Alapítót illeti meg, a további fennmaradó vagyont az Alapítvány céljaihoz hasonló célra kell fordítani, és erről a nyilvánosságot megfelelően tájékoztatni.
12) A jelen alapító okiratban nem szabályozott kérdésekben a Ptk. , valamint a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény szerint kell eljárni.
13) Az Alapítvány jogi személy. 
14) Jelen Alapítvány a Heves Megyei Bíróság nyilvántartásba vételével jön létre. A nyilvántartásba vétel nem tagadható meg, ha az alapító okirat a vonatkozó jogszabályokban meghatározott feltételeknek megfelel. Az Alapítvány tevékenységét a nyilvántartásba vételről szóló határozat jogerőre emelkedése napján kezdheti meg. 


Kelt: Egerben, 2009. március 18. 
                                                                                Rüll Gusztáv    Alapító
 ellenjegyezte:



Belépés